onsdag 24 april 2013

BVB på väg mot final

BVB Dortmund gjorde en helt fantastisk match ikväll. 4-1 mot Real Madrid är bättre än jag kunde föreställa mig. Jag trodde visserligen att man skulle vinna, men att vi skulle stå inför en situation där Real skulle kunna gå vidare på en uddamålsseger hemma. Nu är det ett helt annat läge. Jag ser inte att Real har en chans att komma tillbaka. Fan vad gott!!

Som jag berättat tidigare så har jag inte sedan barnsben något favoritlag i Europa. Visst gillade jag Pool på åttiotalet och visst gillade jag alla lag Maradona spelade i, men egentligen hade jag inte något lag som stod mig nära. Så jag håller på KFF (och på en annan nivå KAIK) i Sverige och på spelare jag gillar (Ras, Vik, Ibra, m fl) utomlands. Men sedan var jag i Dortmund med brorsan, svågern och brorsans svåger för ett och ett halvt år sedan. Och jag blev nästan kär i BVB. Atmosfären, äktheten, spelskickligheten, Südtribüne. Allt var fantastiskt genuint, äkta och samtidigt världsklass. Så sedan dess är BVB mitt lag i världen. Och det är fantastiskt kul att de är på väg mot final i CL igen.

Bayern var t o m ännu bättre igår. Tyskarna dominerar totalt i Europa i år.

Undrar förresten om Lahm, Neuer, Müller och de andra tänker "4-0, det tappar man ju aldrig" inför returen. Jag minns en väldigt specifik match när de tappade just 4-0, och då behövde motståndarna inte mer än 30 minuter. Men å andra sidan finns inte Ras i motståndarlaget den här gången, så de kan vara ganska lugna.

2 kommentarer:

  1. Ballspielverein Borussia 09 Dortmund - BVB Dortmund

    En riktig bra julklapp föddes 19 dec 1909

    En underskön beskrivning av BVB Dortmund som har enormt hängivna supporters som ger en underbar nästan oskrivbar ljudkuliss på arenan och inte minst Südtribüne.

    Det måste vara en mäktig upplevelse att få ha förmånen att närvara på derby mellan BVB Dortmund och Schalke 04.

    Jag förstår att det riktigt ryser i kroppen på dig inkl. din släkt det känns nästan så att man kan ta på känslan som närmar sig.

    Kanske kan vi se framemot en final på mitt kära Wembley mellan BVB Dortmund och Bayern Munchen

    Tyvärr vandrar nog Robert Lewandowski vidare till någon annan klubb efter denna säsong, vilket innebär att BVB Dortmund snart finner en eler kanske flera unga guldkornstalanger.

    Tack för dina fina beskrivningar av BVB Dortmund det berör mig mycket. :-)

    Heja Kalmar FF och även KAIK samt Elm Street - BVB Dortmund gula havet

    SvaraRadera
  2. 1-1 i genrepet idag. Ser fram emot finalen på Wembley. Blir en klassiker, oavsett hur det går.

    SvaraRadera