torsdag 11 oktober 2012

Sveriges klokaste fotbollsspelare

Att Rasmus Elm är Sveriges klokaste fotbollsspelare kommer knappast som en nyhet för någon. Heller inte att han ibland har haft svårt att ta det sista steget i de stora sammanhangen. Därför är det intressant att läsa här om hans tankar inför flytten till CSKA.

Men, jag har gjort samma resa (geografiskt, absolut inte fotbollsmässigt). Jag flyttade från en mindre stad i Sverige (Helsingborg) till Holland (Rotterdam) och sedan vidare till Moskva. Jag vill hävda att det finns en hel del myter, överdrifter och rena lögner om livet i Ryssland. Så hemskt annorlunda är det inte och Moskva är en väldigt civiliserad stad. Min erfarenhet av Östeuropa säger mig att det nog är svårare som svensk att hamna i t ex Rumänien (Cluj hade ju en del svenska spelare för några år sedan). Sedan är det ju givetvis så att jag inte har någon inside information om livet som professionell fotbollsspelare. Men Moskva låter mer annorlunda än det är.

När jag var där mötte man dock en del riktiga cowboys, d v s de västerlänningar som var där redan på sovjettiden eller de som flög via Moskva från oljefälten i Sibirien. Livet där är nog annorlunda, men Moskva är ju trots allt Europas största stad med en hel del internationella influenser.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar