måndag 1 oktober 2012

Några tankar om en väldigt svår fråga; Ikea i Saudiarabien

Ibland måste man tänka på annat än fotboll och dagens stora nyhet om Ikeas katalog i Saudiarabien där man valt att ta bort alla foton på kvinnor är något värt att fundera över. Och mina tankar med den här bloggen är ju att då och då också ta upp annat som jag tycker är värt att diskutera.

Ikea har fått mycket kritik under morgonen idag. "Läsarna rasar" i kvällstidningarnas nätversioner. Jämställdhetsministern menar att det är "beklagligt". Tidningarnas debattsidor fylls av kritiska åsikter, exempelvis från ett kommunalråd i Uppsala. Jag förstår alla upprörda åsikter.

För vi vet ju alla att Saudiarabien är en vedervärdig regim med en vidrig kvinnosyn. Dessutom finns ingen demokrati, fri press eller åsiktsfrihet. Och så hävdas det, jag kan inte säga att jag kan detaljerna i frågan, att en hel del av den muslimska terrorismen finansieras härifrån. Det finns väldigt många skäl att tycka ganska illa om detta stora oljelandet i Mellanöstern.

Men, samtidigt, så har Sverige fortfarande diplomatiska relationer med Saudiarabien. Svenska politiker och svenska företag har sedan länge samarbetat med saudiska partners. Och jag tror att det nog är rätt. Om vi skulle välja att ta avstånd från alla regimer vi inte sympatiserar med så skulle vi stänga ute en hel del av världen. Inte många länder utanför västvärlden, eller åtminstone OECD, har samma syn på demokrati som vi har. Om vi skulle avbryta kontakterna med stora delar av världen tror jag att vi skulle ha än mindre möjligheter att påverka utvecklingen i demokratisk riktning. Och lyssnar man på några av våra mest framträdande jurister i Sverige (Claes Borgström och Thomas Bodström) som t o m ville att vi skulle bojkotta fotbolls-VM i Tyskland 2006 p g a deras inställning till prostitution, så skulle det snart inte finnas några länder kvar i världen som Sverige kan umgås med. Norge kanske, men så var det ju det där med sälklubbningen....

Nej, jag tror som sagt att vi gör rätt i att upprätthålla politiska och ekonomiska förbindelser även med länder som har en fundamentalt annan syn på världen än vi. Och detta innebär givetvis då också att vi vill bedriva handel med och i dessa länder. Här börjar då det svåra med Ikea-situationen. Självklart måste man, om man vill sälja sina produkter till konsumenter i ett annat land, först förstå den lokala marknaden för att kunna erbjuda relevanta produkter och för att kunna kommunicera med sina potentiella kunder. Detta kräver alltid lokal anpassning i större eller mindre grad.

Jag har bott i Moskva och arbetat med marknadsföring i Ryssland och Östeuropa för ett stort västerländskt konsumentvaruföretag. Det mesta vi gjorde där var lokalt anpassat för den lokala marknaden på ett eller annat sätt. Det kunde handla om att sälja billigare (och därmed sämre) produkter till konsumenter med lägre inkomster än i Västeuropa. Det kunde handla om innehåll och ton i kommunikationen, som också var annorlunda. I väst kunde vissa av våra produkter säljas med starka miljöargument. I Ryssland var detta totalt irrelevant för kunderna. Vilket innebar att vi inte bidrog till miljön lika mycket med våra produkter där som våra kollegor i väst gjorde. Var det fel av oss?

Jag menar att denna frågan inte är svart eller vit. Självklart är det fantastiskt om ett svenskt företag med sina produkter och sin verksamhet kan påverka i en positiv riktning i ett annat land. Men samtidigt vet jag inte vem som skulle vinna på att Ikea skapade upprörda stämningar bland sina kunder (och kanske även regimen) i Saudiarabien genom att visa kvinnor i situationer och med kläder som inte passar med den lokala kulturen och traditionen. Utan att känna till marknaden så misstänker jag att det vore kommersiellt självmord att använda de ursprungliga bilderna i Saudiarabien. Och det är ju inte direkt så att det är stötande att visa bilder på en soffa utan en kvinna som sitter i den, så det handlar inte om att de gjort något i Saudi som är oacceptabelt i Sverige, utan snarare att man valt att inte göra något som är oacceptabelt i Saudi. I det här fallet är frågan dessutom extra komplicerad eftersom det handlar om en lokal franchisetagare, d v s det är ett lokalt företag som skulle fått ta den ekonomiska smällen om de lokala konsumenterna hade valt bort Ikea p g a att de uppfattat deras katalogbilder som "stötande".

Svår fråga som sagt. Och den är verkligen inte svart eller vit. Men totalt sett tycker jag nog att Ikea gjort det ok. I Sverige kommer de nog nu bli tvungna att offentligt beklaga att det blivit som det blivit (även om jag tycker att det vore mer rakryggat att stå för det och resonera ungefär som jag gjort här). Jag tror att detta är priset vi får betala för en internationell handel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar