onsdag 5 september 2012

Del Piero hamnar inte i Liverpool

Jag växte upp med tipsextra under en tid när Liverpool var Englands, och kanske Europas, bästa lag. Liverpool blev mitt utländska lag, även om jag alltid först och främst intresserade mig för den inhemska ligan och dessutom följde italiensk fotboll mer än engelsk.

1985 var ett katastrofår. Händelserna på Heysel i Bryssel får mig fortfarande att må illa. Engelska fans beter sig fortfarande i vissa fall illa när de är utomlands, men det som hände där och då var fruktansvärt. De dödade 39 personer innan finalen Juve-Pool i en katastrof som direktsändes över hela världen. Jag minns att jag och pappa skulle ha sett matchen tillsammans, men att han berättade att det var något bråk och därför slog över till något annat på TV. Han hade nog sett det alla andra såg och ville bespara sin då tioåriga son de bilderna. Trots detta (eller kanske p g a att jag faktiskt inte såg bilderna där och då) så har Liverpool alltid varit mitt favoritlag.

Men som sagt har jag alltid gillat italiensk fotboll. Och om man gör det, så måste man älska Del Piero. En riktig klubblegend.

Ryktet att Pool var ute efter Del Piero nådde oss tidigare i veckan. Mina tankar gick direkt till Heysel. Skulle Juves främste ikon kunna spela för Pool? Vad skulle fansen säga? Skulle han göra några uttalanden för att försöka nå försoning? Men i själva verket var han nog aldrig aktuell för Pool, så vitt jag förstår. Han behöver knappast pengarna, så nu har han valt en klubb i Australien och därigenom inte äventyrat sin ikonstatus i Turin. Jag gissar att han därmed har gått miste om en del pengar, men det är samtidigt stort att inte skapa konflikter mot slutet av sin karriär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar