söndag 5 augusti 2012

En trist svit är bruten

Som exilkalmarit har jag ju inte sett så många matcher live de senaste åren. Och det sjuka i mitt fall är att det är väldigt länge länge sedan jag såg en seger i allsvenskan. I år har jag sett Gefle hemma (förlust), Åtvid borta (förlust) och DIF borta (kryss). Förra året såg jag Mjällby hemma (förlust), DIF borta (förlust), Syrianska borta (förlust). Året innan såg jag DIF borta (förlust) och ytterligare någon trist match som jag inte på rak arm kan komma ihåg. Jag tror att min senaste livematch med seger var AIK hemma guldåret 2008, en regnig augustikväll. Men ikväll var jag på Råsunda och såg en stark insats och tre finfina poäng. Välbehövligt för KFF och skönt att min negativa svit är bruten.

Sprang på en gammal klasskamrat på bortaläktaren idag. Jag tror inte att vi setts sedan 1993 när jag flyttade från stan. Kul!! Han påminde mig dock om att när vi sågs senast var jag en inbiten AIK-are, d v s Klubben (Kalmar AIK). Men som jag hävdat tidigare, idag finns det ingen konkurrens mellan mina sympatier för KFF i allsvenskan och för Klubben i fyran.

Paulus och Seb var gigantiska ikväll. Riktigt kul att se att Seb äntligen fått lite självförtroende och visar varför alla ville signa honom inför årets säsong. Och Paulus har klivit fram och måste vara en av seriens bästa mittbackar just nu.

Snart dags för Bolt och Blake på 100 meter. Själv ser jag mest fram mot 200 där jag tror att Bolt kommer att gå under 19 sekunder, men även kvällens final kan bli magisk. Hoppas att Gatlin snubblar på sina egna skosnören eller något liknande. Vill verkligen inte se honom eller Dwain Chambers på en löparbana. Skönt också att Ohuruogo inte tog guld på damernas 400, men jag vill verkligen inte se henne ta emot ett silver heller. Jag vill se mycket hårdare straff för dopning!!

OS höjdpunkt, Starbåt, är avgjort och äntligen har vi vårt första guld!!!

Jag tycker att triatleten Colting har varit lite rolig i sina kommentarer om våra medaljer i skytte, ridsport och segling. Klart att det är en seger för överklass-Sverige att vi går bra i just de sporterna, även om jag inte är övertygad om att Sara Algotsson från Läckeby (eller vilken håla hon nu kommer ifrån) är en värdig representant för svensk överklass. Men man måste erkänna att han har en poäng. Förutom triatlonmedaljen så har vi inte lyckats i klassiska fysiska idrotter. Men hur som helst så älskar jag när vi kan hylla våra svenskar, även om det är i sporter som vi kanske inte följer till mans mellan de olympiska spelen. Stort grattis och nu har marginalsporterna räddat den svenska äran när några stora sporter som simning och fotboll underpresterat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar