måndag 11 juni 2012

Rosenberg alltså. Intressant!

Som jag misstänkte så är Elmander inte redo för nittio minuter fotboll och då är det givetvis bättre att ha honom på bänken som sparkapital om det behövs i andra halvlek. Däremot trodde jag att detta skulle innebära Toivonen på topp, men där hade jag och nästan alla andra fel. Hamrén gjorde precis som jag hävdat tidigare, d v s lita på spelmodellen och välja den spelare som är mest lik Elmander för att få ett liknande djupledsspel. I min önskade startelva hade jag just Rosenberg som backup till Elmander, men jag hade också Chippen från start, vilket jag dock var ganska säker på att Hamrén inte skulle välja.

Rasmus går före Anders. Inte mycket att säga om det, även om Anders rutin skulle kunna vara mycket värd i en match som denna. Jag känner mig dessutom lite kluven till Rasmus roll som defensiv mittfältsspelare. Jag har sett honom många gånger i AZ i år och han gör det riktigt bra, men samtidigt tycker jag att det är lite slöseri att ha honom så långt ifrån motståndarmålet. För mig är han en mycket mer offensiv spelare och borde kunna användas högre upp i banan. Dock finns ingen lämplig roll i ett 4-2-3-1 system. Han skulle nog passa i t ex ett 4-1-4-1 system istället (och ja, visst är detta en lek med siffror och beror lite på vilka order Hamrén ger till Kim och Ras, men samtidigt ger 4-2-3-1 honom en utgångsposition som är väldigt djup).

Hursomhelst, givet att Elmander inte är fullt tillgänglig så får man vara nöjd med startelvan.

Bara timmar kvar nu. Känner mig omotiverat optimistisk inför matchen. Sådan kan man tyvärr ibland få äta upp efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar