torsdag 21 juni 2012

Några tankar om Portugal

Först, detta måste sägas, Cristiano Ronaldo visar i detta EM att han är Europas bästa spelare. På samma sätt som han har visat samma sak hela säsongen i Real Madrid. En riktigt, riktigt stor spelare, även om detta knappast var hans bästa match. I en medioker match gjorde han ett och hade två i stolpen i en EM-kvart. Stor spelare som sagt var.

Dock måste jag lägga korten på bordet. Och det är inga vackra kort. Jag gillar inte Portugal och har inte gjort så på många år. Jag anser att Portugal är det smutsigaste landslaget i världsfotbollen. Få landslag filmar så uppenbart och tydligt som Portugal, oavsett om du är en striker i straffområdet eller om du är en högerback på egen planhalva så hittar du alltid tillfällen att lägga dig ner. Jag gillar verkligen inte detta. Men samtidigt gillar jag inte de tankarna som kommer upp i mitt huvud. Hur kan jag dra en hel (fotbolls-) nation över en kam? Den typen av generaliseringar luktar illa och jag är medveten om det. Jag har dock inte sett några portugisiska spelare motbevisa mig på sistone så jag får leva med mina åsikter. Dock känner jag oerhört med det portugisiska folket. Jag har flera kollegor och vänner från Portugal som jag tycker väldigt bra om, och efter matchen skickade jag grattis-SMS till Pedro och Ricardo som jag jobbat nära i sju år. Ett oerhört fint folk som enligt min mening förtjänar ett fotbollslag som uppträder bättre.

Ronaldos mål är riktigt hög kvalitet. Få av de spelare som anses vara de riktigt stora i fotbollshistorien har varit riktigt bra på huvudet. Maradona, Cruyff, Pele, Ronaldo, Zidane, Messi m fl har varit spelskickliga, tekniska och på alla sätt briljanta, men inte först och främst bra på skallen. Zidane har visserligen avgjort en VM-final med två nickar och Maradona satte ju ett klassiskt mål mot England 1986, då det dock visade sig att huvudet inte direkt var inblandat. Cristiano Ronaldo håller dock världsklass även som huvudspelare, vilket i sammanhanget är ovanligt.

Förresten, om vi nu ska ägna oss åt nationella generaliseringar så älskar jag Petr Jiracek i det tjeckiska laget. Han bär upp den klassiska hockeyfrillan med stolthet. En värdig arvtagare till Poborski, Jagr och Nedved.

Grattis Portugal. Nu vill vi ha Tyskland, Spanien och Italien i semi också. Jag vill gärna ha de stora lagen och de stora spelarna i de stora matcherna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar