onsdag 6 juni 2012

Mitt EM-tips

Satt igår och knåpade ihop mitt EM-tips, som måste lämnas in senast imorgon. Ett standardtips bland kompisgäng, d v s man ska tippa resultat i alla matcherna och sedan kvartsfinallag, semifinallag, finallag och slutsegrare. Här kommer en sammanfattning av mitt tips:

Slutställning Grupp A:
1. Polen
2. Ryssland
3. Grekland
4. Tjeckien

Kommentar: I EM-historiens tråkigaste grupp (?) tror jag att hemmaplan och stekheta Dortmund-polacker kommer att fälla avgörandet. Tror att Polen och Ryssland kommer att springa hem detta ganska klart

Slutställning Grupp B:
1. Holland
2. Tyskland
3. Portugal
4. Danmark

Kommentar: I EM-historiens roligaste grupp (?) är Holland och Tyskland allas favoriter att gå vidare. Jag tänker inte gå emot favorittipsen, även om båda lagen faktiskt har lite skakig defensiv. Men å andra sidan är offensiven ruskig i båda fallen. Vad sägs och RVP, The Hunter och Robben m fl mot Klose, Gomez, Ötzil o s v. Mötet Holland-Tyskland nästa onsdag får inte missas....

Slutställning Grupp C:
1. Spanien
2. Italien
3. Kroatien
4. Irland

Kommentar: Att Spanien ska vinna gruppen känns så givet att det knappast behöver kommenteras. Däremot är Italien turneringens största frågetecken. Truppen är ovanligt profillös och de har inte imponerat på sistone. Lägg därtill att spelskandalen tar mycket fokus i media och detta måste påverka spelarna också. Så vad tror vi då om Italien? Jag tippar dem som turneringens positiva överraskning och har dem som grupptvåa efter Spanien. 

Slutställning Grupp D:
1. Frankrike
2. Sverige
3. England
4. Ukraina

Kommentar: Den på förhand kanske jämnaste gruppen där England och Frankrike är knappa favoriter. Men jag tror inte att England har råd att tappa så många spelare som de gjort p g a avstängningar (Rooney), skador (Lampard m fl) och märkliga petningar (Ferdinand). Frankrike däremot ser starka ut och har en hel del att bevisa för sig själva och den franska nationen efter att ha skämt ut sig för två år sedan och dessutom även underpresterat vid senaste EM. Sverige har sett bra ut på sistone och snuvar England på kvartsfinalplatsen tack vare seger i premiären och sedan två stabila kryss. 

Kvartsfinalerna:
Polen - Tyskland 
Holland - Ryssland
Spanien - Sverige
Frankrike - Italien

Semifinalerna:
Tyskland - Spanien
Holland - Italien

Final: 
Spanien - Holland

Kommentar: Tror att de tre 'stora' länderna får sällskap av Italien i semifinalerna. Där tar det dock stopp för Balotelli och hans gäng. Finalen blir en repris av VM för två år sedan, men den här gången tror jag att holländarna får sin revansch, ett tips baserat på 40% hjärna och 60% hjärta. 

Bonustips: EMs skyttekung
Klaas-Jan Huntelaar

Sådär, det var mitt EM-tips 2012. Som ni vet från mina allsvenska tips så är jag en fantastiskt usel tippare, så om en månad står vi säkert här och hyllar mästarna från Tjeckien och den nyblivne skyttekungen, den chock-comebackande Jan Koller :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar