tisdag 15 maj 2012

EM-truppen, en gäspning

Inte en enda överraskning i gårdagens trupputtagning. Eftersom Guidettis skada var allvarligare än väntat så var Rosenberg den naturliga ersättaren. Därför blev det lite parodiskt när Anna Brolin, Olof Lundh, Henke Larsson och Erik Hamrén försökte få till en diskussion på TV4 kring uttagningen. Det fanns helt enkelt inget att diskutera. Blev en fullständigt ointressant intervju trots att man hade förbundskaptenen och en av landets genom tiderna bäste spelare i samma intervjusituation. Humor!

Detta säger jag dock inte som något negativt mot Hamrén. Uttagningen var klockren, så ingenting att anmärka på där.

Dessutom blir jag oerhört trött på alla som hävdar att vi har en sådan gammal trupp och som vill få in nytt, nytt, nytt. Så vitt jag vet gör följande spelare sin första stora turnering: Per Hansson, Micke Antonsson, Micke Lustig, Jonas Olsson, Behrang Safari, Martin Olsson, Pontus Wernbloom, Rasmus Elm, Emir Bajrami, Samuel Holmen, Ola Toivonen och Tobias Hysen. Det är 12 av 23 spelare. Så det är ju inte sant att det är "de gamla vanliga spelarna" utan egentligen har Hamrén varit riktigt bra på att långsamt genomföra en generationsväxling. Visst, många av de tongivande spelarna är runt eller över trettio. Jag tänker på centrallinjen med Zlatan, Elmander, Svensson, Kim, Mellberg och Isak. Men ingen kan hävda att någon av dem inte skulle platsa i truppen, även om en del svagbegåvade människor försöker ge sig på Anders Svensson med jämna mellanrum.

Imorgon är det dags för KFF mot HIF på Guldfågeln Arena. Tyvärr kommer jag att anlända till stan för sent och får lyssna på matchen i bilen. Däremot kommer jag att finnas på plats i Åtvidaberg på söndag, på väg tillbaka till Stockholm.

Efter imorgon kväll kommer jag att hamna i bloggskugga ett tag. Kanske blir det ett inlägg imorgon inför matchen, annars återkommer jag framåt måndag eller så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar