söndag 4 mars 2012

Presidentval i Ryssland

Idag går Europas största land och en av världens stormakter till val. Ett unikt val på många sätt. Dels därför att Putin kommer att förlänga sin numera tolv år långa maktperiod genom att återgå till presidentposten. Denna maktdelning med sittande president Medvedev är ett unikt åsidosättande av konstitutionen och efter dagens seger kan Putin sitta ytterligare tolv år. Men valet är också unikt såtillvida att det faktiskt finns ett visst folkligt missnöje och folkliga protester mot Putin och Enade Ryssland. Detta har egentligen aldrig tidigare funnits i Ryssland. Den enda perioden med folkligt uppror var i samband med Sovjetunionens sammanbrott och kuppförsöket mot Gorbatjov, men detta var givetvis en historiskt unik situation. Utöver detta har ledarskiftena, både under sovjettiden och därefter i Ryssland, skett städat, planerat och helt utan demokratisk inblandning.

Jag har de senaste veckorna pratat med en del vänner och f d kollegor i Moskva. Även om jag inte längre bor i Ryssland är jag fortfarande väldigt fascinerad av landet och dess politiska system. Känslan jag får är dock enbart resignation. Även om det varit en hel del folkliga protester så har inte heller de liberala anhängarna något stort hopp. Man säger att Putins position är alldeles för stark ute i landet, och att han hade vunnit även om valet hade gått helt rätt till. Men de är också helt övertygade om att man kommer att se till att valresultatet visar en förkrossande seger och därmed sänder en signal till folket och omvärlden att de folkliga protesterna i själva verket bara är några marginella bråkmakare. Alla jag pratar med verkar också tro att när väl valet är över kommer man i tysthet se till att gå hårt åt de ledande oppositionella och på så sätt lyckas tysta motståndet. Ingen verkar tro att detta kan vara början till en rysk orange revolution. Tyvärr.

Ryssarna har en för oss västerlänningar totalt främmande syn på demokratin, även bland yngre liberala och upplysta personer. Jag fascinerades alltid över hur ordet Demokratisk ofta används lite nedsättande. Exempelvis kan man prata om en "demokratisk restaurang", vilket då beskriver något enkelt, billigt och kanske t o m sunkigt hak. Även om man kanske inte ska överanalysera detta så tror jag att det finns en koppling mellan synen på demokrati och användandet av ordet.

Sedan finns det den väldigt utbredda åsikten att "Ryssland är annorlunda", att "Demokrati fungerar inte här" eller att "Ni förstår inte Ryssland". Nu tror jag förvisso att det sista påståendet är sant. Jag bodde i Ryssland i tre och ett halvt år, och även om jag givetvis har lärt känna landet från insidan på ett sätt som få svenskar har, så har jag inga illusioner av att "förstå" Ryssland på riktigt. Historien, kulturen och de nedärvda värderingarna skiljer sig på många sätt från Västeuropa. Jag minns en fantastisk artikel som jag läste för ett par år sedan i Moscow Times där kommentaren var att det är synd att ryssarna inte är lila. Det hävdades att det faktum att ryssarna rent utseendemässigt påminner så mycket om amerikaner och europeer gör att de förväntas vara och bete sig likadant. Däremot, hävdade artikeln, har inte afrikaner, kineser eller japaner de förväntningarna på sig och att hudfärgen har en viktigt roll i detta. Artikeln var väldigt målande, något kontroversiell, och väldigt intressant. Och jag tror dessutom att det ligger en hel del sanning i det. En förkortad artikel i ämnet hittade jag här.

Sedan finns det också "etablissemangets" syn på demokrati, som kan illustreras med denna intervjun i Expressen, som jag väljer att kopiera rätt in här nedanför:

MOSKVA. Liberalismen för bara ondska och kaos med sig.
Därför är Putin det bästa valet för Ryssland, enligt en av hans trogna anhängare.
- Sånt som fungerar i Europa - demokrati - funkar inte här, säger Vladimir Koslov, 36, som inte tvekar en sekund på vem som får hans röst i morgon.
Vi träffar fyrbarnspappan Vladimir Koslov i en nöjeslokal i Moskva. Han är chef på ett statligt ägt energibolag (som han inte vill namnge) och i kväll roar han sig med kollegor. Han gnäller över oppositionens protester.
- De vet inte vad de pratar om, säger han bestämt.
Men protesterna ser inte ut att påverka valet på söndag. Putin väntas få över 50 procent av rösterna, enligt opinionsundersökningarna.
- Vi ryssar är inte redo för liberala förändringar. Hos oss skapar liberala förändringar bara en sak - ondska och kaos, säger Vladimir Koslov.
Stark tradition
Han dricker en klunk av sin öl och betonar att han inte ser på Putin som "ett geni".
- Men han är den ende som kan leda ett land som Ryssland om man jämför honom med kandidaterna, säger fyrbarnspappan.
- Ett samhälle som Ryssland har en tradition av starka ledare, med total makt. Den ledar­stilen behövs för den ryska mentaliteten, säger han.
Ryssland har blivit ett av världens mest korrupta länder sedan Putin tillträdde första gången år 2000. Landet har gått från plats 82 i Transparency Internationals rankning över global korruption till plats 143 förra året.
- Jag ser inte korruptionen så som ni ser den i väst. Korruption är bara ett system av relationer i det ryska samhället. Landet är uppbyggt med ledaren i mitten och människor runt ledaren som får fördelar.


Även om jag som sagt inte förväntar mig några som helst överraskningar i valresultatet så kommer jag att följa rapporteringen nära. Jag kan rekommendera Moscow Times rapportering, om man vill läsa mer än det som når in i de svenska tidningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar