lördag 11 februari 2012

Min EM-trupp, just nu

Jag vet, det är länge kvar tills truppen ska tas ut och spelare hinner komma i och ur form flera gånger, spelare kan skadas, nya stjärnskott kan tändas och så vidare. Men trots allt så är det inte så många platser det handlar om och Hamren, liksom alla vi andra, har nog en ganska bra bild av hur en slutlig trupp kommer att se ut. Åtminstone 20 av 23 namn eller så.

I vanliga fall brukar man ju ta med två man på varje position och sedan en tredje målvakt. Men ett flertal spelare konkurrerar ju på mer än en position. Då 4-2-3-1 innebär att man inte spelar med två renodlade forwards, och t ex spelare som Hysen och Elmander är med och konkurrerar om alla de fyra offensiva rollerna, så kan man tänka lite annorlunda. Det viktiga är att man har minst två alternativ på varje position. Den enda positionen som jag ser att det blir svårt att hitta en stark back-up är på högerbacken. Tror inte att Mattias Johansson eller någon av dem som var med på vinterturnén håller på den här nivån ännu. Alltså finns det enligt mig tre alternativ. Antingen låter man Seb vara backup om något skulle hända med Lustig, även om Seb givetvis först och främst konkurrerar om en plats högre upp i plan. Eller låter man någon av vänsterbackarna vara backup där. Detta skulle möjligen öppna upp för Wendt, som ju i klubblag spelat på båda kanterna (vet inte på rak arm om Olsson eller Safari har den erfarenheten). Eller slutligen skulle man faktiskt kunna låta Granqvist vara andra högerback. Det fanns ju en tid när Sverige spelade med fyra mittbackar där bak (exempelvis VM 2002 med Lucic och Mellberg på kanterna och Mjällby och Jacobsson i mitten). Inte idealiskt, men jag tror att Granen skulle klara det utmärkt om han måste.

Så med dessa alternativ väljer jag en trupp med sju utpräglade backar (plus eventuellt Seb som sagt) och då ser min trupp ut som följer:

Isak
Wiland
Hansson
M Olsson
Safari
Lustig
Mellberg
Granen
Maestro
J Olsson
Kim
Svensson
R Elm
Wernbloom
V Elm
Chippen
Bajrami
Seb
Elmander
Ibra
Hysen
Toivonen
Guidetti

I min bok är typ tjugo man helt givna. Jag väljer Safari före Wendt då han spelar mer regelbundet i klubblaget och har mer landslagserfarenhet. Jag väljer också Guidetti före namn som Rosenberg, Gerndt, Ranegie m fl både beroende på dagsform (vilket visserligen kan se helt annorlunda ut när truppen ska tas ut) och för att Guidetti är en enorm framtidsman inom svensk fotboll. Slutligen väljer jag Viktor Elm före Samuel Holmen av det enkla skälet att jag anser att denna platsen ska vara en renodlat central mittfältare, och där håller jag Viktor före. Holmen skulle möljigtvis kunna konkurrera på en kant också, men där är Seb, Chippen, Bajrami, M Olsson, R Elm, Hysen och Elmander alla före (som sagt, många spelare konkurrerar på flera positioner) så just kantegenskaper är inte vad jag skulle leta efter i truppens tjugotredje namn.

Givetvis finns det ytterligare några spelare som skulle kunna vara aktuella, men det handlar som sagt om de sista två, tre platserna och spelare som knappast kan förvänta sig någon speltid. Jag gillar Hiljemark och Hamad, två spelare som absolut skulle kunna vara med när VM-kvalet drar igång i höst men som fortfarande är en liten bit ifrån. Vi har också en del lovande mittbackar (Jansson och Milosevic), men vi får inte glömma att på just den positionen har vi väldigt många spelare ute i Europa som har kommit längre i sina karriärer. Förutom de fyra uttagna kan jag på rak arm komma på Almebäck, Ekstrand, Antonsson, Markus Nilsson, Rasmus Bengtsson, Peter Larsson och Bjärsmyr, vilka samtliga borde gå före de två unga U21-mittbackarna. Därmed inte sagt att de inte kommer att få sina chanser, men de måste visa lite till innan de är redo att konkurrera på den här nivån.

Jag vet att många skriker efter nytt men man måste vara medveten om att detta är en ganska orutinerad trupp redan som det är. Eftersom Sverige missade VM i Sydafrika så kommer detta att bli det första seniormästerskapet för hela den framgångsrika U21-generationen från 2009.

Som sagt, det återstår mycket fotboll innan truppen ska tas ut. Men jag tror att detta mycket väl kan vara den slutliga EM-truppen (med ett undantag, Viktor Elm är en personlig favorit för mig men jag tror att Hamren kommer att välja Samuel Holmen i stället).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar