fredag 3 februari 2012

Inför fotbollsallsvenskan 2012 - mitt i vintern

Det positiva med allt värvningssnack så här års är att man får visst andrum och paus från hockeyträsket. Att någon orkar bry sig om en serie där man möter varandra fyrtioåtta gånger hemma och borta varje säsong, och allt detta för att få fram åtta av tolv lag som får vara med när det verkligen gäller. Och flaggskeppet Tre Kronor är inte mycket bättre. Alla svenskar som gjort åtminstone fem elitseriematcher verkar vara aktuella för en superduperviktig turnering i Tjeckien. Det vore som om fotbollslandslaget skulle göra fem vinterturnéer varje säsong.

Men som sagt, nu börjar uppsnacket inför allsvenskan på allvar, även om det inte känns jättenära när man sticker ut nosen och upptäcker att det är snö och elva minus här i Stockholm. IFK Göteborg har ju gått ut stenhårt och har värvat ihop en supertrupp. Alvbåge och Farnerud är två riktigt vassa nyförvärv medan jag är något mer skeptisk till Gerzic och Sobra. I mina ögon är de just nu huvudfavoriter även om Elfsborg, MFF och HIF ska räknas tidigt också.

KFF kan bli fågel eller fisk efter att man släppt brassespåret (tillfälligt?) och bara har den försvenskade Mendes i laget numera. Sobra var en bra spelare när han ville, Sacramento var lovande i balansrollen och Santos var stor och stark, men sammantaget var de på en mycket lägre nivå än Cesar, Ari och Fabio som väl är de tre främsta brasseimporterna vi haft. Nu är det mycket nytt i år och det märks på de inledande resultaten. vilka varit sämre än förväntat. Man får väl dock ge dem lite tid och jag tror faktiskt att det kommer att bli något väldigt bra av det här till slut.

Min tidiga tabell, väl medveten om att det svenska transferfönstret fortfarande är öppet och mycket kan fortfarande hända i trupperna, ser ut som följer:

1. IFK Göteborg
2. Elfsborg
3. Malmö FF
4. Helsingborg
5. Kalmar FF
6. AIK
7. Häcken
8. Gais
9. Örebro
10. Gefle
11. Mjällby
12. Norrköping
13. Djurgården
14. Syrianska
15. Sundsvall
16. Åtvidaberg

Tycker att HIF borde märka av att man tappat väldigt många tunga spelare det senaste året. Atta är givetvis ett riktigt skarpt nyförvärv, men jag ser inte att HIF ska vara laget som bryter trenden att de regerande mästarna får ett svårt år med svagare trupp och ett krävande CL-kval. Men jag tror att de håller i det hyfsat och är med i toppstriden.

I botten tror jag att nykomlingarna får det svårt. Inga stora överraskningar där.

Kommer säkert att återkomma med ett reviderat tips närmare avspark, men som sagt allt för att komma bort från hockeyträsket så här års.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar