torsdag 2 juni 2011

En tredjedel spelad av årets allsvenska

Allsvenskan har just nu uppehåll för två landskamper, och då kan det ju passa bra att summera hur det sett ut hittills efter en tredjedel av säsongen. Serien har väl inte riktigt hittat sin form ännu och det är många lag som man ännu inte vet om de blir fågel eller fisk i år. Hur bra är egentligen Gais? Örebro? Gefle? Är IFK Göteborg på väg mot den toppstrid som åtminstone jag trodde att de skulle tampas i? Syrianska på 14e plats är trots allt bara nio poäng från serieledning eller sex poäng från en fjärdeplats, så vi kan nog förvänta oss en hel del omkastningar fortfarande. Men Halmstad och Djurgården måste däremot göra något innan de totalt tappar kontakten med de övriga lagen.

Hur står sig då mina tips från innan säsongen? Om vi börjar med mina diverse förutsägelser så har de ju visat sig vara totalt under isen. Robin Söder kommer knappast att få sitt slutliga genombrott och han kommer definitivt inte att vinna skytteligan. Janne Andersson blev inte första tränaren att få sparken, utan det blev Djurgården som först tog till denna panikåtgärd. David Elm riskerar dock att bli årets besvikelse, som jag trodde, och att Kenny Pavey ska få flest kort under säsongen utgår jag helt enkelt från. Om bara Halmstads spanjorer lugnar ner sig lite.

Och så tippade jag ju också sluttabellen. Så här ser det tipset ut just nu.

1. HIF (-3)
2. Elfsborg (+1)
3. KFF (-3)
4. MFF (+2)
5. Örebro (0)
6. Gais (-5)
7. Gefle (-7)
8. Göteborg (+5)
9. AIK (+2)
10. TFF (-2)
11. Norrköping (-4)
12. Häcken (+4)
13. Mjällby (+3)
14. Syrianska (0)
15. Djurgården (+6)
16. Halmstad (+3)

Totalt 50 'poäng', givetvis inte bra. Något bättre än min katastrofala slutsummering av 2010 (58) men jag har gott hopp om att vissa omkastningar kommer att bättra på mitt tips vad det lider. Tabellen är ju som sagt väldigt jämn fortfarande. Djurgården, Göteborg och Häcken har presterat klart sämre än jag förväntade mig, medan Gefle (s0m vanligt), Gais och Snoka är plusvarianterna. Dock har jag en känsla av att vissa av dem har dansat färdigt nu och kan få en tuffare fortsättning på allsvenskan. Framförallt Norrköping har en trupp som bör ha jättesvårt att hänga kvar så jag tror att de kommer sjunka framöver. Samma sak med Gefle (i vanlig ordning). KFF ligger några placeringar bättre än förväntat och jag tror att vi måste vänta ytterligare ett tag innan åtminstone jag kan säga om laget är i toppen för att stanna eller inte. Jag är ganska tveksam dock.

Moldavien borta imorgon utan Ibra. Hans medverkan eller inte i en sådan här match spelar ingen större roll dock. Vi ska vinna mot Moldavien i alla fall och nycklarna kommer snarare att vara huruvida vi vinner mittfältskampen och om vi får tillräckligt mycket fart i spelet. Både Toivonen, Hysen, Elmander och Gerndt är tillräckligt bra spelare för att få hål på ett sådant här motstånd, bara vi får tillräckligt bra fart i spelet från mittfältet och framåt. Viktigare då att Ibra är frisk mot Finland. Tippar att Sverige vinner imorgon med 2-1 eller något sådant. Jag tror knappast på något skönspel utan på en tung kämparseger i öst. Och det skulle räcka mycket väl för min del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar