söndag 24 oktober 2010

Mitt allsvenska tips med tre omgångar kvar

Nu börjar slutspurten i allsvenskan och HIF kan sätta press på Malmö om de vinner mot Åtvid i eftermiddag. KFF å andra sidan vill nog gärna vinna hemma mot Mjällby för att fortfarande ha chans att förlänga sviten av topp-fem placeringar.

I mars tippade jag den allsvenska sluttabellen. Här kommer en lägesrapport med tre omgångar kvar, tabellen som den ligger just nu och plus/minus-markeringar jämfört med mitt tips.

1. Malmö (+3)
2. Helsingborg (+7)
3. Örebro (+3)
4. Elfsborg (-3)
5. IFK Göteborg (-3)
6. Mjällby (+7)
7. Kalmar (-4)
8. Djurgården (+3)
9. Trelleborg (-1)
10. Häcken (0)
11. Gais (+4)
12. Halmstad (-5)
13. AIK (-8)
14. Åtvidaberg (+2)
15. Gefle (-3)
16. BP (-2)

58 poäng fel med andra ord. Inte acceptabelt någonstans. Tror visserligen att jag inte är ensam om att ha tippat väldigt fel på HIF, AIK och Mjällby, men genomgående har jag varit väldigt snett ute. I efterhand undrar man ju vilka styrkor jag såg i exempelvis Halmstad eller varför jag år efter år alltid tippar Gais för långt ner. KFF hade jag dessutom lite mer tilltro till. Nu kan man fortfarande klättra ett par placeringar, men överlag en svag säsong.

Men Häckens tiondeplats hade jag i alla fall full koll på...

Matchen i eftermiddag utmålas lite som derby, vilket kanske är att överdriva en aning. Men visst är det en viktig match och KFF vill knappast komma efter ett litet skitgäng från Blekinge i tabellen. Vi vinner med 2-0 idag efter mål av Israelsson och Mendes.

Intressant förresten att Israelsson är nominerad till Årets Nykomling av en jury där U21-kapten Lennartsson sitter. Erik borde ha varit med i truppen i år efter en stark genombrottssäsong i KFF-tröjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar