söndag 10 oktober 2010

Inför Holland-Sverige

Som jag berättat tidigare på bloggen så har jag tidigare bott i Rotterdam och ser därför Holland lite, lite som ett andra hem. I VM i somras var Holland mitt lag, vilket det alltid är när Sverige inte är på plan. Jag håller visserligen med mycket av hemmaopinionen om att detta inte är ett lika frejdfullt Holland som man brukar se. Oranje har alltid gått sin egen väg, ibland med framgång och ibland utan. Nu har man nått framgångar genom att bryta med den holländska fotbollstraditionen. Jag är lite kluven där.

Dagens Holland är resultatmässigt på nivå med tidigare starka årgångar, d v s VM-lagen 1974 och 1978 samt EM-vinnarna 1988. Men man har inte lika många och starka profiler längre. Under åttio- och nittiotalen vande man sig vid spelare som Van Basten, Koeman, Gullit, Reijkard, Overmaars, Bergkamp, o s v. Spelare som alla hörde till världens allra bästa. Idag finns Sneijder och Robben på samma nivå, men trots spelare som Kuijt, Van Persie, Van Bommel och De Jong, som alla spelar i europeiska storlag, så känns laget profilfattigare. Då förstår man också vilka krav holländarna lever under och vad de måste leva upp till.

Nåväl, tillbaka till tisdagens match. Jag kommer att vara på resande fot i Prag och är lite orolig för hur jag ska kunna se matchen. Jag har varit på fyra resor till Rotterdam bara den senaste månaden, men tyvärr inte denna veckan. Diskussionerna i Sverige handlar mycket om att holländarna saknar spelare och att Sverige har en jättechans. Förvisso, men sakta i backarna säger jag. Vi får inte glömma att Holland är bättre än Sverige på nästan varje position. Som jag ser det är det bara Ibra och kanske Mellberg och Isak som skulle gå in i en holländsk startelva. Glöm inte det.

Jag skulle vilja se att Hamren startar med följande elva på tisdag: Isak - Lustig, Maestro, Granqvist, Safari - Svensson, Kim - Larsson, Toivonen, Elmander - Ibra. Jag tror att Kim kommer att ersättas av Wernbloom och sedan kanske att Kim är aktuell för att spela lite längre upp på Larssons eller Toivonens bekostnad. I övrigt räknar jag med att Hamrens elva liknar min.

Kampen kommer att stå på mittfältet och vi måste ha folk som kan sätta press på Sneijder och Vd Vaart. Så det blir ett tungt defensivt jobb där Anders och Kim eller Wernbloom kommer att ha nyckelrollerna. Också viktigt att Toivonen kommer ner och hjälper till samt att yttrarna hjälper till att krympa ytorna. Hoppas bara att vi kan och vågar spela ett eget spel också. Vi slår knappast Holland med en massa lycka-till-bollar från backlinjen upp mot en ensam Ibra.

Två dagar kvar. Kan inte utlova någon ytterligare närvaro på bloggen, men jag ska göra vad jag kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar