onsdag 9 juni 2010

Inför VM - i spåkulan....

Dags för VM äntligen. Känns lite konstigt att inte ha Sverige på plats, men jag tänker ändå följa det mesta som sägs och skrivs och kommer nog att se ett ohälsosamt antal matcher.

Här kommer mina förutsägelser inför äventyret i Sydafrika:

Årets världsmästare: Brasilien. Ett komplett lag med en kompetent coach. Dunga väljer laget före individerna, samtidigt som han har stjärnor som kan prestera på egen hand. Jag ser få lag som är så kompletta, även om Pato och Ronaldinho hade gett laget ytterligare stjärnglans. För att inte tala om den störste av dem alla, men Ronaldo har nog gjort sitt på de största scenerna. Men Brasilien har idag även en defensiv som håller absolut världsklass med världens kanske bästa målvakt och ytterbackar samt stabila lirare som Lucio i mitten. Det räcker till guld.

VMs utmanare: Självklart är Spanien och Argentina utmanare, men det känns som tråkiga tips. Så jag säger Holland. Mitt favoritlag. Landet som symboliserar den roliga fotbollen. Landet som har Robben, Sneijder och min personliga favorit Kuijt. Landet som tog full pott i kvalet. Jag tror att Holland kan gå väldigt långt, även om lottningen tyder på att man kan springa på Brasilien redan i kvarten. Snacka om nyckelmatch!

Mina personliga favoriter: Holland. Bodde i Rotterdam i tre och ett halvt år. På den tiden var Dirk Kuijt och Salomon Kalou stadens hjältar. Den vackra fotbollen bor här så jag kommer att stå upp för dem hela turneringen. Har tyvärr ingen holländsk landslagströja, men jag kommer antingen att sitta i orange piké eller i min officiella Sparta Rotterdam-tröja och heja på laget. Kanske med en Grolsch i handen....

VMs besvikelse (lag): England så klart. Maximalt kvartsfinal för laget som återigen obefogat nämns bland favoriterna. Förutom detta uppenbara tips så säger jag, med hjärna och hjärta, Portugal. Anser sedan gammalt att de spelar en riktigt smutsig fotboll. Få ytterbackar filmar så mycket på egen planhalva som portugiserna. Anser dessutom att de inte har lika bra lag som för ett par år sedan, och förutom en av världens bästa spelare i C Ronaldo tror jag faktiskt inte att de har material nog att ta sig vidare från Dödens Grupp.

VMs överraskning: Läste för tio minuter sedan om Alexander Freis skada, så kanske borde jag ändra mig här, men jag säger Schweiz. Gruppen med Chile och Honduras känns överkomlig, så redan att gå vidare från gruppen vore en stor framgång. Sedan väntar visserligen troligen Brasilien, men den dagen den sorgen....

VMs spelare: Messi, Xavi, Torres, det finns ett par uppenbara favoriter. Men om jag ska hålla mig till mitt ursprungstips så ska jag givetvis slänga fram en kandidat som jag tror går långt. Och då väljer jag världens enligt mig främsta defensivspelare. Maicon. En tvåvägsspelare som är så oerhört nyttig både för Inter och Brasilien.

VMs skyttekung: Här kommer min högoddsare. Klaas Jan Huntelaar. Inte nog med att han har ett av de skönaste namnen i turneringen, han är också grym i boxen. Jag tror att Holland kommer att ha lekstuga mot Kamerun, Japan och Danmark och då kan Klas-Jan visa sin klass. Enligt rykten så är Chelsea ute efter honom så jag tror att han har motivation så det räcker för att prestera.

VMs höjdpunkt: Jag kommer att vara på semester i Spanien första veckan i juli, och kommer sedan att stanna kvar för ett jobbmöte i Barcelona måndag-tisdag 12-13 juli. Detta innebär att jag kommer att vara på plats för att fira om spanjorerna skulle nå ända fram. Finalen 11 juli kan jag alltså komma att se i Barcelona tillsammans med spanska fans. Skulle vara det största sedan jag såg Portugal slå Spanien med 1-0 på storbilds-TV på stora torget i Braga 2004.

Svennis eller Lagos: 50/50. Svennis har det bästa laget, utan tvekan, och skulle kunna gå riktigt långt. Samtidigt är Drogba skadad och man vet inte var man har Portugal. Jag är ganska övertygad om att Lasse kommer att ta Nigeria vidare från en enklare grupp men sedan tar det nog slut. Men med kniven mot strupen säger jag nog Svennis trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar