söndag 13 juni 2010

Halvtidsreflektioner

45 minuter spelade i matchen Tyskland-Australien och vi är också nästan halvvägs igenom den första omgången av årets VM. Tyskarna har presterat den klart bästa fotbollen hittills i turneringen. Där andra favoriter (Argentina, Frankrike, England) sett svajiga ut ser tyskarna oerhört stabila ut. Deras passningsspel är bäst hittills och de spelar en positiv fotboll. Med lite tur kunde de gjort både tre och fyra mål, men 2-0 är väl ett rättvist resultat så här långt.

Å andra sidan hade Cahill kunnat göra 1-0 till Australien efter tre minuter, och då vet vi inte hur matchen hade utvecklat sig.

Miroslav Klose och VM är en fantastisk kombination. Han är en av VM-historiens riktigt stora strikers. Visserligen har många mål kommit mot svagt motstånd, men nog fan levererar killen.

Och Podolski är på samma nivå som när han sänkte Sverige för fyra år sedan!

Vi har förresten sett en ganska trist utveckling hittills i turneringen. Få mål och ibland ganska statiskt spel. Vid sidan om tyskarna så imponerar Sydkorea, utifrån sina förutsättningar, och Argentina såg bra ut tidvis åtminstone offensivt. Men Frankrike, Algeriet, Slovenien, Serbien, England, är bara några exempel på lag som jag förväntat mig mer från. Nu är ju ett kryss i många fall en bra start på en turnering, för att komma in i det, men vi vill se mer.

Imorgon är det helgdag här i Ryssland, så jag kommer att kunna se mitt lag Holland komma in i turneringen vid 15.30 rysk tid. Annars lär det framöver främst bli kvällsmatcherna som jag kan se.

Hup Holland Hup!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar