torsdag 3 juni 2010

Ännu en seger - nu ser vi fram emot VM

1-0 i Minsk i en halvtaskig match. Bra första halvlek med hyfsat kombinationsspel offensivt. Berg och Toivonen var bra utan att sätta pricken över i't. På mitten var Wernbloom och Chippen bra offensivt medan Lantz visade vissa problem med tempot. I andra fick vi lite turligt ett mål och sedan slutade vi spela. Kan inte förstå varför sådant händer, och vi avslutade matchen med sex försvarare och en anfallare på plan. Slutbetyget blir trots allt godkänt. Tror inte att det är enkelt att åka till Minsk utan de 4-5 största spelarna och vinna. Men samtidigt var det nog ingen som spelade sig närmare en startelva utom möjligtvis Pontus Wenbloom.

Nu börjar det dra ihop sig mot VM. En turnering utan Sverige tyvärr, men då får man istället söka andra favoriter och kanske njuta av turneringen som mer neutral åskådare. Mitt lag är Holland. Mitt förra hemland. Landet som alltid presterar underhållande fotboll och som har en av världens mest underskattade spelare i Dirk Kuijt. Har inte satt mig in i hur vägen ser ut efter gruppspelet, men gissar att holländarna har lag för ungefär semi. Tillräckligt bra för att slå vem som helst, men kanske inte tillräckligt för att göra det hela tiden. Brasilien och Spanien lär vara favoriter på pappret. Tyskland, Argentina, Holland och Frankrike utmanarna. Italien och England är stora fiaskovarningar. Av de mindre nationerna tror jag Elfenbenskusten och kanske Schweiz (tack vare gynnsam lottning) kan skrälla.

Kanske återkommer jag med mitt mer utförliga tips innan avspark i Sydafrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar