måndag 3 maj 2010

Sveriges Arsenal

Efter att det visat sig att halva laget varit magsjuka innan match så får väl 0-0 borta mot Gefle ses som godkänt. Det känns annars som en början till en positiv trend. Halmstad hemma på onsdag ska vara tre säkra pinnar. När man nu äntligen höll nollan så fick man ju tyvärr Arajuuri avstängd. Så det blir ett nytt mittbackspar igen på onsdag. Annars tror och hoppas jag att Nanne nu gör ett val och kör med ett mittbackspar framöver. Om Arajuuri hör hemma där kan jag inte bedöma, men han var bra i Spanien under försäsongen, så jag skulle inte ha något emot lite nytt friskt blod där. Men det är viktigt att man spelar ihop en centrallinje, och slutar att rotera så mycket. Uppenbarligen tror inte Nanne på Lindberg i år så jag tror att det är Tobbe C och Arajuuri som kommer att vara förstavalen.

Förresten, denna utvecklingen hade Tobbe knappast väntat sig efter att vi tackade av honom på Stadion i November 2009. Han fick blommor av klacken minns jag....

AIK har problem på målvaktssidan. Andra- och tredjemålvakterna är båda skadade. Den enda backup man har idag är en pensionerad målvaktstränare som inte spelat i allsvenskan på sju år. Och för all del var han inte speciellt bra ens på den tiden. Allt hänger alltså på att finnen måste hålla och vara i form. Vad gör då lagets genier? Jo de går ut och kritiserar honom i pressen. Man blir ju mörkrädd. Detta är ju ett läge då man måste sluta sig som en grupp och stå upp för varandra. Klart som fan att finnen har varit en besvikelse och att han ska ha kritik. Klart också att han igår var en orsak till att man fick pisk i derbyt. Men utåt måste man sköta detta bättre.

För övrigt har de bara gjort sex baljor framåt på tio matcher. Det är väl knappast finnens fel?

Såg förresten derbyt igår på en ok fulstream. Den matchen gav mig tillbaka lite hopp om allsvenskan. Hyfsat spel, ganska bra publik, klockren plan. Liket lever. Djurgården är för övrigt Sveriges Arsenal. Nej, jag pratar inte om det fantastiska kortpassningsspelet, utan om det faktum att de startade matchen med en enda svensk spelare i startelvan. Och han är inte ens född i Sverige. Jag har egentligen inga synpunkter på det. Det är en fri marknad och jag stödjer till fullo EUs fria arbetsmarknad. Och som supporter blir jag lika glad om Santos, Arajuuri eller Smylie gör mål som om det vore Tobbe C eller Erik Israelsson. Men det är lite intressant att vi kommit så långt så att det är helt normalt att Djurgården startar utan svenskfödda spelare.

Nu tror jag förvisso att Oremo, som var briljant igår, startar nästa gång. Och dessutom är ju givetvis Mattias Jonson självklar den dagen han är skadefri.

AIKs temporäre (?) tränare Wesström har för övrigt fått en tung start. Och att han är med i drevet mot finnen är oacceptabelt. Någon som tror att han är kvar som tränare efter sommaren? Jag gissar att två gamla landslagshjältar är tillbaka inom två månader. Mjällby som tränare och Hedman som backup-keeper. Vet inte om det är bra eller dåligt....

Erik Israelsson har förresten blivit en av lagets stöttepelare. Jag blir oerhört glad när jag ser sådant, eftersom det visar att det finns en framtid efter Rydström, Tobbe, Wastå och brassarna. Nu ska vi bara få tillbaka Petter Lennartsson på allsvensk nivå efter den här säsongen och dessutom börja matcha in fler lovande ungdomar (Johansson är ju redan där, även om det knappast är en ytterback man vinner allsvenskan med) så tror jag kanske att KFF går en ljus framtid till mötes trots allt.

Slutligen, idag har varit en väldigt behaglig dag här i Moskva. Helgdag i Ryssland, eftersom 1 maj ligger på en lördag så får man måndagen ledigt istället. +23 grader, sol, en enkel lunch på uteservering, en promenad med glass i handen. Trivsamt helt enkelt!! Förresten tycker jag att denna principen, att helgdagar borde ge ledighet även om de faller på en lördag eller söndag, även borde gälla i Sverige. Jag vet att så är fallet i många länder (Ryssland, England, Polen är de jag kommer på just nu). Egentligen är det ju ganska logiskt. Om du har månadslön så har du ju betalt för att arbeta X dagar under ett år. Detta är ju antalet arbetsdagar minus din semester och de nationella helgdagarna. Då är det ju logiskt att antalet helgdagar är lika år från år, oavsett när de råkar falla i veckan. Kanske skulle det innebära att vi fick ge upp någon helgdag (typ sjätte juni tack) så att man kunde genomföra en reform som denna utan ökade kostnader, men åtminstone jag skulle välkomna ett sådant initiativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar