måndag 29 mars 2010

Inte en vanlig dag som utlandssvensk

Vissa dagar får man veta att de saker man tycker är viktiga, som KFFs prestationer i allsvenskan, inte är fullt så betydelsefulla som man annars tror. Som en dag i mars när två bomber smäller i Moskvas tunnelbana.

Nu vill jag bara klargöra att jag aldrig var i någon riskzon. När den första bomben small så var jag redan på kontoret. Och dessutom åker jag aldrig till jobbet med tunnelbana. Och sedan är ju risken att drabbas av något väldigt liten i en stad med ca 15 miljoner invånare och 7 miljoner passagerare i tunnelbanan varje dag. Men ändå känns det som att det var väldigt nära ögat. Fjantigt, men samtidigt väldigt naturligt. Väldigt många människor i den här staden har nog 'nästan-berättelser' att tala om efter en dag som detta.

Har en gång tidigare varit med om något liknande. Sommaren 1995 bodde jag i Paris samtidigt som algeriska terrorister sprängde i tunnelbanan och pendeltåget. Då var jag dessutom mycket närmare händelserna då jag lämnade en av stationerna där det smällde ca en halvtimme innan det hände. Väldigt otrevligt var det i alla fall.

Hur som helst så kommer det bli en stökig tid framöver här i stan. Vi kan nog förvänta oss ökad säkerhetsnivå (d v s fler poliser och militia) på stan och mer trafik, då fler personer kommer att undvika tunnelbanan åtminstone under de närmaste veckorna. Däremot verkar folk vara väldigt luttrade och ta det med viss ro trots allt. Detta är en stad och ett land där folk gått igenom en hel del.

Nu till skuldfrågan. Det känns ju väldigt mycket Kaukasus över detta och alla spekulationer handlar ju givetvis om Tjetjenien, Dagestan och de andra delrepublikerna i regionen. Som väntat. Väldigt snabbt (lite för snabbt om ni frågar mig...) gick man dessutom ut från FSBs sida och talade om kvinnliga självmordsbombare. Det skulle givetvis peka på de tjetjenska 'svarta änkorna'. Men det finns många andra teorier, vissa mer konspiratoriska än andra. Detta är ett land där folkets tilltro till myndigheternas officiella uttalanden är väldigt låg. Vilket man historiskt sett kan ha viss förståelse för....

Att den första bomben small just utanför FSBs huvudkontor skulle man förresten kunna skriva en hel uppsats om. Vem som än ligger bakom ville helt klart sända ett budskap rätt in i maktens korridorer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar