lördag 10 oktober 2009

Slutet på en era

Jag minns åttiotalet. Det var en period då vi såg Paolo Rossi 1982, Platini 1984, Maradona 1986, och hela Holland 1988. Detta var en period med stor fotboll, men där Sverige inte hade något med detta att göra. Vi hade Robert Prytz, Glenn Strömberg, Glenn Hysen och Torbjörn Nilsson. Fantastiska spelare som aldrig fick till det i landslaget och som missade ett antal slutspel.

Nu är vi där igen. Vi kommer inte att spela VM nästa år. Det känns som 1996 då vi missade EM efter två fantastiska slutspel i rad. Liksom då kommer det krävas en generationsförändring både på spelar- och ledarnivå. Jag tror att matchen på onsdag mot Albanien innebär tack och adjö för Henrik Larsson, Anders Svensson, Daniel Andersson, Roland Andersson och Lasse Lagerbäck. Jag skulle heller inte bli överraskad om spelare som Mellberg, Maestro, Petter, Micke Nilsson och t o m Ibra ifrågasätter sin framtid i landslaget. Precis som under nittiotalets andra hälft tror jag att vi kommer att missa ett par slutspel då vi måste bygga ett helt nytt lag.

De närmaste dagarna kommer det att räknas på hypotetiska resonemang som skulle kunna rädda Sverige till VM. Glöm det. Vi har missat våra chanser och nu kan jag aldrig tänka mig att Portugal spelar bort det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar