onsdag 30 september 2009

Boris Onisjtjenko

Vet ni vem det är? Han är Kim Christensen! Eller rättare sagt, han har fuskat på ett sätt som är jämförbart med Kims. Han var en rysk femkampare som under OS 1976 manipulerade sin värja i fäktningsmomentet så att en poäng markerades utan att han träffat motståndaren. Det var då en stor skandal och han diskvalificerades givetvis.

Varför tänker jag då på honom? Han är det mest uppenbara exemplet jag kan se på fusk som totalt ändrar spelets förutsättningar. Det handlar inte om att han försökte tackla motståndaren eller hålla fast honom (eller hur man nu i övrigt fuskar i värjfäktning - jag är övertygad om att det finns många tjuvknep som en annan som bara ser några korta sekvenser var fjärde år inte förstår). Detta fusket är så oerhört mycket grövre. Det vore som att ändra mållinjen på 100 m så att Usain Bolt bara behövde springa 90 meter. Eller som att sätta in motorer som tvingar motståndarna att simma motströms på 100 m fritt. Eller som att ge en åkare en enklare bansträckning i storslalom. Eller som att göra så att de två lagen har olika stora mål i fotboll. Jag ser ingen skillnad mellan dessa hypotetiska och horribla fusk.

Hittills har jag bara hört ett försvar för hans tilltag. "Det är inget nytt". Nähe. Så om Onisjtjenko inte varit först hade det varit okej?

Ett rimligt straff skulle vara två års avstängning och 0-3 förlust för Blåvitt i alla matcher där man kan påvisa att detta gjorts. Nu tror jag givetvis inte att detta kommer att hända, men om man sätter in det i ovanstående perspektiv så skulle allt annat kännas futtigt.

Att det sedan är möjligt för en målvakt att flytta stolparna på vissa arenor, men inte på andra, är en helt annan fråga och givetvis helt oacceptabelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar