lördag 12 september 2009

Nu börjar en lång slutspurt

I samband med att hösten kopplar greppet om vädret så börjar nu slutspurten i allsvenskan. Nio matcher kvar och det ser ut att kunna bli ovanligt tight både i toppen och botten. Nu har de som ska försvinna stuckit, och nu vet man vilka trupper lagen har att tillgå för resten av säsongen. Att Elfsborg och AIK är vinnarna i sommar är ju helt klart och frågan är hur KFF klarar tappet av Ras och David. Jag är rädd för att det blir en reaktion på kort sikt även om jag knappast ser dem rasa ihop fullständigt. I Göteborg tror jag däremot inte att det kommer att bli så stökigt. De har en bredare trupp än KFF och spelare som kan komma in och ersätta.

Innan säsongen tippade jag Göteborg som vinnare före Elfsborg och det finns ingen anledning att ändra det idag. Visserligen leder AIK, men jag kan aldrig se dem hålla hela vägen. De har helt enkelt inte tillräckligt bra spelare för att ta hem allsvenskan 2009. Jag tippade KFF som fyra och någonstans där är väl fortfarande realistiskt. Men KFF är inte uträknade i guldstriden. Glöm inte det.

I botten åker nog tyvärr ÖIS. De kom alltför långt efter i våras och trots en uppryckning på sistone så hinner de knappast ikapp. BP följer med direkt ner och Djurgården får kvala.

Konstaterade förresten nyss att jag kommer att vara i Stockholm den helgen då allsvenskan avgörs. Egentligen måste jag åka tillbaka redan vid lunchtid på söndagen, men då KFF faktiskt kan vara inblandade i en guldstrid så vore det ju enormt kul att vara på plats på Stockholms Stadion för match mot Djurgården. Jag avvaktar matcherna mot TFF och ÖSK. Om vi tar sex pinnar där får jag nog se om jag ändå kan flyga tillbaka till Moskva på måndagen istället och boka in ett eventuellt guldfirande i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar