tisdag 15 september 2009

Avspark i Champinjonligan

Så är den snart igång igen. Ligan jag älskar och hatar. Jag älskar matcherna mellan lag som Barca, Inter, Man U, Pool, Arsenal, Real, Bayern Munchen o s v. Det är fotboll på absolut högsta nivå där de största spelarna testas mot varandra i tuffaste möjliga miljö. Jag älskar också uppsnacket och fokuset på fotbollen tisdag-onsdag ett antal veckor under de mörka månaderna. Samtidigt hatar jag att det blir svårare och svårare att slå sig in bland de stora. Det blir mer och mer förutsägbart och mer och mer plastigt. Det har blivit en europeisk version av NBA eller NHL snarare än någonting sprunget ur den europeiska fotbollstraditionen. Vår historia är Stoke-Grimsby på leriga planer, ett ideologiskt derby mellan St Pauli och HSV, historiens materialisering i ett El Classico eller alla känslor som kommer fram i matcher mellan huvudstad och landsbygd oavsett om de heter AIK-Kalmar, Ajax-Breda eller PSG-Rennes. Allt detta är europeisk fotbollstradition. Ihopköpta lag utan hjärta är det inte. Och Champions League med sina ekonomiska muskler hjälper till att driva den europeiska fotbollen lite närmare den amerikanska idrotten år för år, och det är inget jag tycker är eftersträvansvärt.

Dock tror och hoppas jag att Platini kommer att göra en del för att skapa en motkraft mot detta. Årets kvalsystem var ett bra tecken på detta. Ett system som skulle kunnat ge KFF en plats mot Pool, Lyon och Viola. Fan!!!

Ska i alla fall försöka tippa. Jag tror att Barca, Inter, Chelsea och Man U blir de fyra lag som når semi. Inga stora överraskningar där, och det lär vara dessa fyra tillsammans med Real och Pool som får alla förhandstipsen. Många verkar tippa Chelsea som slutsegrare och de får kanske bära favoritskapet. Själv tror jag dock att Barca behåller titeln och att Ibra äntligen får vinna en internationell titel.

Ikväll väljer jag Juventus-Bordeaux. Imorgon reser jag till Budapest för ett par dagar, så jag hoppas att det finns möjlighet att se Inter-Barca även om risken finns att de lokala TV-stationerna kommer att fokusera på Pool mot Debrecen (återigen, fan där skulle vi varit...).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar