tisdag 21 juli 2009

Halvtidsutvärdering

Halvtid i allsvenskan, dock utan någon paus utan vi drar igång igen redan till helgen. Tänkte dock göra som jag gjorde efter tio omgångar och utvärdera mitt eget tips från innan säsongen.

1 IFK Göteborg (0)
2 Elfsborg (0)
3 Helsingborg (0)
4 Kalmar FF (0)
5 AIK (0)
6 Örebro (+3)
7 Häcken (+7)
8 Gefle (+7)
9 Trelleborg (-2)
10 Halmstad (-2)
11 Malmö FF (-5)
12 BP (+4)
13 Hammarby (-3)
14 Djurgården (-2)
15 Gais (-4)
16 Örgryte (-3)

Efter tio omgångar hade jag totalt 42 'poäng' och jag ligger kvar på det fortfarande. Mitt tips är alltså lika fel som det var nyss. Dock kan jag säga att det ordnat till sig i toppen. De första fem lagen ligger alla där jag tippade dem innan säsongen. Felsatsningarna är framförallt Häcken, Gefle och Malmö. Dock är det väldigt tight framförallt mellan platserna 6 och 12, så fortfarande kan mycket hända.

Här kommer några andra reflektioner efter halva säsongen:

Årets spelare: Ivan Obolo. I ett mediokert AIK har han visat enorma kvaliteter och håller dem ensam kvar i toppen. Få spelare i allsvenskan är lika betydelsefulla för sitt lag.

Årets överraskning: Mattias Ranegie. Jag såg en superettanspelare eller bänknötare i honom. Istället har han visat sig vara både matchvinnare och kämpe.

Årets besvikelse I: Malmö FF. Som vanligt.

Årets besvikelse II: Örgryte. Liksom Norrköping förra året var man för bra för Superettan när man gick upp och blev alltför naiva både i spelet och i värvningarna. Mjällby får se upp för detta nästa år, även om de i Bagarn (om han fortsätter) har precis den spelartypen som båda dessa lag saknat.

Årets besvikelse III: Anselmo. Skulle inte detta vara en Superbrasse?

Årets tränare: Nanne Bergstrand. Efter den enormt svaga starten har han fått fart på KFF igen. Enormt imponerande och nu börjar man se lite, lite av det som gav dem guld förra året.

Årets mål: Tobias Hysen mot KFF. Fantastisk känsla i lobben. Tobias Erikssons 3-1 mål mot Djurgården utmanar dock.

Årets mest kaotiska: Dött lopp mellan Djurgårdens och Hammarbys organisationer. Otydliga roller, orealistiska ambitioner och en svag mediapolitik har gjort att man inte direkt har tilltro till lagens förmåga att ta tag i krisen. Som det ser ut nu kommer minst ett av lagen få kvala för att hålla sig kvar, eller t o m ännu värre, vilket är ett kraftigt misslyckande för två storklubbar i svensk fotboll.

Ska försöka göra en liknande uppföljning senare i år, eller åtminstone efter säsongen. Nu börjar vi ladda för KFF-Debrecen imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar