fredag 26 juni 2009

Dan före dan

En trist avslutning. Det fanns inte i min värld att Marcus Berg skulle vara den som missade en straff, men han har varit turneringens störste spelare och kan se fram emot en intressant silly season.

Joe Hart slog kanske den bästa straff jag någonsin sett. Helt otagbart!

Man skulle nog inte gissat att Ras är den ende spelaren som är ordinarie i ett a-landslag. Han har inte dominerat de senaste matcherna utan Berg och Toivonen har varit snäppet bättre. Men man får inte glömma att Ras är ung nog att även kunna spela i nästa U21-slutspel, vilket spelare som Berg, Toivonen, Bjärsmyr, Bengtsson, Wernbloom o s v inte kommer att kunna göra. Jag är fortfarande övertygad om att Ras kommer att vara svensk landslagsstjärna under de nästa tio åren.

Sverige var hemmanation. I tre av fyra matcher fick motståndarna minst ett rött kort. Hur hade vi kommenterat domarinsatsen om turneringen gått exempelvis i Ryssland? Detta påminner mig om kvalet till VM 1994. Kostadinov gjorde 1-0 på straff för Bulgarien i varje hemmamatch. Publiktryck? Svaga domare? Mutor? Nej då. En ren slump....

Detta är dan före dan för mig. Imorgon 06.00 far jag till Toscana på semester. Om ni vill höra något av mig den närmaste veckan får ni leta under ett olivträd eller på en vingård i Montalcino. Annars återkommer jag om en vecka eller så.

Arrividerci!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar