fredag 5 juni 2009

Bristande konkurrens

Trots en ganska medioker säsongsinledning verkar Sveriges samlade journalistkår övertygade om att Rasmus startar imorgon mot Danmark. Jag säger ingenting om det. Han är svensk fotbolls största framtidshopp, så jag tycker inte att det är något konstigt i det resonemanget. Samtidigt anser jag fortfarande att Viktor är numret större än Rasmus, men konkurrensen i mitten (Kim, Anders, Daniel) är tuffare så Viktor kan inte ens vara säker på en plats på bänken, samtidigt som Rasmus i den svagare konkurrensen på kanterna (Chippen, Holmen, Seb) verkar given. Lite konstigt. Jag skulle inte ha något emot att ge Viktor en kantposition, eftersom vi vet att danskarna kommer att ha tre centrala mittfältare så yttrarna kommer att tvingas en del inåt i banan.

Samma journalistkår verka tro att vi kommer spela Nilsson och Rasmus till höger (där håller jag med) och Safari och Chippen till vänster. Inte en chans! Det skulle ge en extrem obalans på vänstersidan med två så offensiva krafter. Jag tror det står mellan Chippen/Adam och Holmen/Safari. Jag tippar de förstnämnda, så jag tror laget imorgon ser ut som följer:

Isak
Adam-Mellberg-Maestro-Nilsson
Chippen-Svensson-Kim-Rasmus
Henke-Ibra

Viktor kommer dock att få sin chans. Är övertygad om att han får speltid mot Malta på onsdag.

U21-match ikväll mot Polen. Tyvärr har jag ingen möjlighet att se matchen, men tror och hoppas på seger. Av någon märklig anledning känns Rasmus position starkare i A-laget än i U21, men visst tror och hoppas jag att han kommer vara en startman när väl EM sätter igång.

Trist förresten för Petter Hansson. Han har alltid varit stabil i landslaget, och har tydligen gjort en supersäsong i Rennes, men nu verkar han vara ute i kylan. Inte mycket att säga om, han och Maestro är väldigt jämna så det är en smaksak vem man väljer, men det är inte utan att man tycker lite synd om honom. Var med kunde han gjort?

Konstaterade idag att mina möjligheter att rösta i EU-valet försvann för ett par veckor sedan. Trodde att man kunde rösta på ambassaden i Moskva i helgen, men tydligen gick tiden ut i slutet av maj här, så det blir första gången i mitt vuxna liv som jag missar ett val. Om Centern förlorar mandat med en enstaka röst vet ni vem ni ska skylla på.

Slutligen, underbart att ha Söderling i final. Äntligen en ljuspunkt för svensk tennis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar