måndag 25 maj 2009

Kan någon förklara Nova Sport?

När man bor utomlands, som jag i Moskva, så finns det inte många möjligheter att se allsvensk fotboll. Jag försöker pricka in ett par besök på Fredriksskans om tillfälle ges under sommarsemestern. Ibland har jag också varit i landet vid andra tillfällen under säsongen och kunnat se åtminstone någon match på TV. Någon gång lyckas jag också se någon streamad match på internet. Och så finns det då Nova Sport.

Jag är övertygad om att inte många av er känner till Nova Sport. Detta är en grekisk kanal som även finns i kabelutbudet här i Moskva. Av någon outgrundlig anledning sänder de en mängd obskyr idrott med orginalkommentatorer. Bland annat sänder de allsvenskan med svenska kommentatorer. Min slutsats är att det är Canal Plus matcher de har rättighetera till. Dessutom kan de sända den polska ligan med polska kommentatorer, rugby från England, tysk handboll eller spansk basket. Allt med orginalkommentatorer. När det sedan blir paus, så kommer reklam eller kortare inslag på grekiska. Givetvis en mycket intressant kanal som utlandssvensk, men man undrar ju vem kanaler riktar sig till. Är det till för en grekisk publik? För alla turister i Grekland? För övriga Europa? Jag får inte ihop det och kan inte riktigt se hur de kan kränga grekisk reklamtid på en kanal som visar polsk och svensk fotboll.

Hursomhelst, sitter just nu och har avnjutit första 45 av Göteborg-Malmö, en god allsvensk match. Göteborg började bäst och fick in 1-0 men sedan har det varit jämnt. Andra halvlek kan sluta hur som helst, men Göteborg känns något tyngre. Jag har missat hypen kring Labinot Harbutzi och skulle gärna se honom, men han haltade av efter en halv halvlek och hann inte visa någonting innan dess. Istället är det Wernbloom och Hysen som dominerar. Dessutom ser man att Wilton fortfarande besitter kvalitet. Har förstått att han fått mycket kritik, men han kommer att bidra till mycket i Malmö, det syns redan trots att han har lite problem med tempot.

Elfsborg och HIF vann idag, så Göteborg måste hålla i detta för att behålla serieledningen. Det lär vara dessa tre lagen som det kommer att handla om i år. Alla andra lag verkar blanda högt och lågt lite väl mycket. Och vad som händer med Gefle, fyra nu, kan jag helt enkelt inte förklara. Det är inte första året som jag, liksom alla 'experter' tippar Gefle alldeles för långt ner i tabellen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar