fredag 8 maj 2009

Fotboll vs Hockey

Det är ingen tvekan om att hockeyn är djupt rotad i den svenska själen. Tre Kronor är mer 'folkkära' än fotbollslandslaget, vilket jag tror handlar om att Sverige är en världsnation som faktiskt kan vinna mästerskap, men också om det faktum att hockeyn är en oerhört mycket enklare sport. Gå på mål, håll tätt bakåt, sarg ut. Detta fattar Svenne Banan även om han inte fixar en svår offsidefälla. Nu var jag elak, men att höra Wikegård är en annan sak än att höra Nanne Bergstrand om man säger så.

Mitt hockeyintresse är svårt begränsat. Att följa 55 elitserieomgångar, vars enda syfte är att få bort 4 av 12 lag innan slutspelet börjar, känns marginellt intressant. Att dessutom lag som Färjestad, Linkeboda, Frölunda, HV och MoDo (även om de misslyckades i år) vanligtvis går vidare, samtidigt som de eventuella nykomlingarna ska vara nöjda med att slippa kvalserien, gör att intresset är oerhört begränsat. Det handlar om en överkommersialisering av sporten som jag tror kommer att slå tillbaka på klubbarna inom ett par år.

Percy Nilsson, en man som jag i övrigt har stor respekt för, vill stänga elitserien. Det vore samma sak som att döda sporten. Detta är inte den svenska idrottstraditionen och jag vill ha dramatik i serien, inte bara en plastig underhållningsindustri. Jag tror och hoppas att han inte kommer att få gehör för sina förslag.

Jag vill komma tillbaka till det faktum att Tre Kronor är grymt folkkära. Det är ett faktum som vi inte kan ifrågasätta. Jag kan möjligtvis undra hur fan det kan hända när alla som en gång klivit in på en elitseriearena verkar vara landslagsaktuella. Niklas Persson, Nicklas Grossmann, Johan Andersson och Carl Gunnarsson är svenska VM-spelare. Skulle man översätta det till allsvenskan skulle det vara som om vi spelade med Jocke Lantz, Martin Andersson, Johan Karlsson eller Mattias Voxlin i ett VM. Habila spelare, men inte direkt den flärd som ett VM kräver.

Samtidigt verkar det som om en allsvensk match i SVT24 kan dra mer folk en en Champions League match. Det säger en hel del.

Matchen står för övrigt för tillfället 1-0 till Kanada. En tight match som kan gå hur som helst men visst känns det som om spelare som Heatly och St Louis är numret större än svenskarna. Men jag hoppas fortfarande, mitt hockeyintresse växer något enormt när det vankas slutspelsmatcher i VM eller OS.

För övrigt är kan mina åsikter om hockey viftas bort hur lätt som helst. Kalmar är knappast en hockeystad så jag är inte direkt uppvuxen med den sporten. Jag har aldrig sett en elitseriematch på plats, så den högsta nivån jag sett live är Nybro i allsvenskan samt en match med svenska juniorlandslaget i Kalmar ishall. Motståndet var Tjeckoslovakien och stjärnorna var Micke Johansson, Challe Berglund och Johan Garpenlöv, så det var ett par år sedan...

Andra perioden nu, så nu hoppas vi på en final mot ryssarna. Skulle vara intressant, som boende i Moskva

1 kommentar: