onsdag 22 april 2009

En liten internationell utblick

Årets Champions League känns mer öppet och spännande än på länge. Visserligen ser Barca grymma ut men samtidigt har de engelska lagen gått fram som ångvältar de senaste tre åren och om jag inte minns fel så är det tredje året i rad som de har tre lag i semi. Och bland de tre lagen känns det också vidöppet. Är Man U starkast i år igen, även om de inte imponerat den senaste månaden? Eller är det ett pånyttfött Arsenal som kan överraska? Tyvärr får ju inte Arshavin spela i Champions League, men även resten av laget har lyft sig enormt sedan i höstas. Eller kan Chelsea, som har smygit i bakgrunden hela säsongen, fortsätta att hanka sig vidare. De är tunga att möta och jag är inte helt övertygad om att Barcelona fixar detta i semin. De skulle passat bättre mot ett finlirande Arsenal. Mitt tips ligger dock trots allt på Barca, men de är inte alls så klara favoriter som vissa vill göra gällande.

Annars börjar ligorna avgöras nu runt om i Europa. Ari fick bli mästare i Holland med sitt AZ och Ibra kommer återigen att vinna ligan med Inter. Fantastiskt förresten att han blivit ligamästare varje år sedan han lämnade Malmö, både i Ajax, Juve och Inter. Måste vara någon form av rekord. I England börjar det se tufft ut för Pool, men jag köper inte att det är avgjort. Det är visserligen teoretiskt sett ett gap på sex pinnar, om Man U vinner sina två hängmatcher, men då de har Arsenal kvar att möta så vågar man knappast räkna in segern riktigt än. Det lär vara spännande ett tag till i alla fall.

Ligor som ser öppna ut fortfarande är Tyskland, Frankrike och Spanien, även om Barca inte tappar många poäng. Dock är de kvar på alla fronter och går riktigt tungt på spelare som Messi och Etoo. Jag är inte säker på att de fixar allt. Om de skulle åka på en förlust så kan en oro sprida sig och dessutom skulle Pep vara tvungen att välja mellan ligan och Champions League och kanske vila spelare i vissa viktiga matcher. Mycket kommer kanske hänga på spelare som Eidur och Bojan (helt ok bänkspelare för övrigt...). Om det kliver fram när de får chansen så kommer det gå vägen.

Jag har för övrigt inga riktiga favoritlag i de internationella ligorna, förutom Pool som jag gillat sedan tipsextratiden när jag var yngre. Jag följer med intresse de stora ligorna men mina sympatier kan hoppa mellan lagen. Generellt håller jag på lag med svenska spelare (och framförallt gamla KFF lirare, så Heerenveen är ju mitt lag just nu). Och så givetvis lag som Barca som spelar så fantastiskt underhållande att man bara inte kan tycka illa om dem. Men som sagt, jag har inga egentliga favoritlag. På hemmaplan är det dock KFF och Klubben (Kalmar AIK) som gäller. Jag är egentligen född och uppvuxen KAIKare, men då Klubben numera huserar i fyran så finns det inga konflikter med mina sympatier för KFF i allsvenskan. Annat var det 1983 när de möttes i gamla södertvåan och KAIK vann det första derbyt med 1-0 (mål av Paul Ivey). Ett stort fotbollsminne!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar